Greek Monitor of Human and Minority Rights September - October 1995

GREEK MONITOR

OF

HuMAN AND MINORITY RIGHTS

Volumell, No. 1 September - October 1995

CONTENTS
TheMediain GreeCe TOUAY ........ccoociriiiierie et 2
Hate Speech in the Greek Media: the Monitoring Plan ..........ccccocevviineninecncnceee 12
Hate Speech in the Greek Media: the September 1995 RePOIT ........covvevriereenieneenieniee, 14
Hate Speech in the Greek Media: the October 1995 REPOIT .........ccvevereerieiinierieneeens 20
Human Rights Probelms of the Macedonian Minority .........c.ccoovveeninininneneneseesees 28

Research and publication of the materialsin this issue was made possible partly through funds received
from the European Union’s PHARE program, as well as from the Open Society Institute (Budapest)




Greek Monitor of Human and Minority Rights

September - October 1995

THE MEDIA IN GREECE TODAY

Panayote Elias Dimitras

National profile

Greece is one of the smallest European
countries, located on the Southern part of
the Balkan peninsula, in the Southeastern
end of the continent. Her 132,000 km? are
inhabited by some ten million people. This
relatively smal dengity (76 inh/km?) is due
to the landscape of the country (alarge part
of continental Greece is mountainous) and
to the consecutive waves of emigration (an
estimated two million Greeks emigrated
during the last one hundred years, of which
less than 500,000 eventually returned to
Greece). The low density figure, though,
hides a significant discrepancy: one third of
the total population (some 3.5 millions) live
in the 427 km* metropolitan area of the
country's capital, Athens (a density of some
8,200 inh/km? as opposed to 55 inh/km? in
the rest of continental Greece).

Greece has an apparently homogeneous
population: some 98% of its citizens pri-
marily speak the same, Greek, language, and
a least nominaly, identify with the same,
Orthodox Christian, religion; however, for
more than half a million Greek citizens, the
mother tongue is not Greek but Arvanite
(&kin to Albanian), Vlach (akin to Roma-
nian) and Macedonian, but the state neither
recognizes nor teaches them.

Except for the communist left (the orthodox
Communist KKE and the modernist Pro-
gressive Left Coalition), the country’s two-
and-a-half party system is notorious for the
absence of organized, principled parties. In-
stead, they depend on the personality of
their leader; both major political parties that
have ruled Greece since the restoration of
democracy in 1974, the conservative New
Democracy (1974-81 and 1990-93) and the

Panhellenic Socidist Movement (PASOK,
1981-1989 and since 1993), as well as the
new nationaist splinter of ND, Political
Spring, share this characteristic. The aver-
age citizen feels a profound mistrust of the
state: this civic behavior was inherited from
the period of the four-centuries-long Otto-
man occupation and was perpetuated by the
dysfunctioning of the centralized, Napo-
leonic, administration imposed upon Greeks
after independence: the predominantly tra-
ditionalist politicians have consciously opted
for the dysfunctioning of a state whose im-
ported structure they never liked.

Development of the press and broad-
casting since 1945

A country with a dysfunctioning adminis-
trative, political and economic system could
only have a dysfunctioning media. The first
Greek government after World War 11 for-
bade the publication of the wartime news-
papers; but, after the December 1944 com-
munist uprising, the ban was lifted. The en-
suing civil war, that lasted through 1949,
prevented any effort to cleanse Greece from
the collaborationist elements, generally as
well as in the press. In the first twenty-year
post-war period, the circulation of the dai-
lies more than doubled, from an average of
320,000 in the early and mid-1950s to over
700,000 in the mid-1960s: at the same time,
the internal synthesis of the circulation
changed, as the morning papers lead over
the afternoon ones in the early 1950s gave
way to an uncontested lead of the latter ever
since. On the other hand, some two thirds of
the circulation was concentrated in Greater
Athens, which had at the time about one
guarter of the total population.




Greek Monitor of Human and Minority Rights

September - October 1995

Immediately after the military coup in 1967,
Six newspapers chose or were forced to
close down: during the seven-year dic-
tatorship, only nine newspapers (four
morning and five afternoon ones) circulated,
heavily censored in the beginning, less so
towards the end; their circulation oscillated
around 600,000. The restoration of democ-
racy in 1974 led to an understandable blos-
soming of the press. with three of the six
newspapers shut down in 1967, and the of-
ficial communist one outlawed in 1946 reap-
pearing to bring the number of newspapers
to twelve (usualy seven morning and five
afternoon ones through 1979), circulation
rose by 50% to exceed 900,000 copies in
1974-1975. As the right settled in (through
1981), circulation fell to as low as 750,000
by the end of the decade. Again, political
change (a sociaist government between
1981-1989) led to more newspapers pub-
lished, an average of sixteen, and to a sub-
stantial boost in circulation which reached
an average of nearly one million copies be-
tween 1984 and 1989. This rise came amost
exclusvely from the copies sold outside
Greater Athens, which accounted thence-
forth for nearly haf the total circulation; in
the same period, the morning papers circu-
lation fell to less than 10% of the total.
Moreover, the 1980s saw the entry in the
print media business of outside businessmen
who, in 1995, controlled seven of the six-
teen dailies.

A constitutional act in 1945 gave birth to
the National Radio Foundation (EIR).
However, mainly because of the civil war, it
took eight years for the government to give
EIR a lega framework. With Law
2312/1953, EIR became a Lega Entity of
Public Law and acquired the monopoly over
all electronic media. Radio broadcasting in
Greece was regulated by that 1953 Law un-
til 1975, with only minor aterations.

Television first appeared in 1960 at Sao-
nica’s International Fair (an annual Septem-
ber affair), in order to advertise the Fair's

exhibited products. This private, limited,
televison station operated legaly until
1968, and illegally until 1969. The first ef-
fort to broadcast a regular television pro-
gram was not made until 1966. When that
program proceeded from the experimental
stage, a new law (745/1970) was intro-
duced: it changed the title of the state
broadcasting authority to Nationa Radio
and Television Foundation (EIRT) and pro-
vided the framework for the operation of
the first television station. In 1975, finally,
EIRT was changed into a state-controlled
joint-stock company, ERT (Greek Radio &
Television).

The state monopoly, however, was, since
the beginning, violated by the armed forces.
Indeed, as early as 1951, a bill alowed them
‘to install radio or television stations (...) for
the information, the education, the enter-
tainment and the general improvement of
the culturd level of the Armed Forces; fur-
thermore, in times of war, to strengthen the
spirit of the fighting Nation’. The armed
forces dominant role in the post-civil war,
strongly anti-Communist Greek state, led to
an unchecked expansion of that radio net-
work into a fully equipped service, an-
tagonistic to EIR (and later EIRT). The
1970 legidation recognized that reaity and
provided a legal framework to the Armed
Forces Information Service (YENED),
which had aso installed an initialy primitive
televison dation in 1965. This unique
situation of a nationwide armed forces net-
work ended in 1982, when YENED was
transformed into a civilian, state owned
broadcasting service, ERT-2 (Greek Radio
& Televison-2). ERT and ERT-2 merged
into one company (ERT) in 1987.

Until the 1980s, the Greek media scene was
a ‘paradise, in the initial, Persian meaning
of walled gardens. The printed media were
in the hands of traditiona publishers, while
state monopoly controlled broadcast media.
The 1990s brought the ‘fall from paradise’,
as the cam ‘walled gardens were substi-




Greek Monitor of Human and Minority Rights

September - October 1995

tuted by fierce competition: in the print me-
dia, between traditional publishers and
wedlthy businessmen who have aso ac-
quired or published newspapers; in broad-
casting, between state and private media.

Thepress

Article 14 of the congtitution guarantees the
freedom of speech and of the press, forbid-
ding ‘censorship and any other preventive
measure’. Seizure of newspapers or of any
other print medium is forbidden except with
court order in the cases of: an offense
against Christian and any other ‘known re-
ligion’, or against the president of the re-
public; the publication of information on
sengitive defense matters or which could
threaten the territorial integrity of the coun-
try; and the publication of obscene material.
Three condemnations after such seizures
lead to temporary or permanent closing
down of the newspapers. The constitution
also calls for laws to define the right to re-
ply, as well as the conditions and qualifica-
tions for the profession of journalist, and it
allows for a law to mandate that the financ-
ing of the newspapers and magazines be
made publicly known. Findly, it specifies
that the press-related crimes be tried expe-
diently like the crimes caught in the act
(flagrant ddlit).

The press law dates from 1938, though it
has been amended many times since. It pro-
vides for the right to reply and for criminal
and civil suits for libel; the former, though,
have short prescription periods which prac-
tically guarantee impunity in the slow Greek
judicial system, despite the swift procedure
mandated by the constitution. A minimum
sale price for the daily and weekly newspa-
pers is set by the government. Since 1988,
the owners must be publicly known, which
means that even press related joint-stock
companies (sociétés anonymes) ought to
have personalized stocks for their share-
holders.

By the end of 1995, sixteen national dailies
were published in Athens (for circulation
figures of the 10 largest, see the statistical
appendix): the morning Avgi (Dawn in
English, pro-Codlition),  Kathimerini
(Daily, center-right), Logos (Speech, cen-
ter-left), Rizospastis (Radical, officidl KKE
daily); the afternoon Adesmeftos Typos
(Non-aligned Press, center-right), Apo-
gevmatini (Afternoon, center-right), Avri-
ani (Tomorrow, center-left), Eleftheri Ora
(Free Time, extreme right), Eleftheros
(Free, center-right), Elefther os Typos (Free
Press, center-right), Eleftherotypia
(Freedom of the Press, center-left), Estia
(Focus, extreme right), Ethnos (Nation,
center-left), Nea (News, center-left), Nike
(Victory, center-left), Onoma (Name, cen-
ter-right). Besides, two dailies in Salonica,
the morning Makedonia (Macedonia, cen-
ter-right) and the afternoon Thessaloniki
(Salonica, center-left) had a regiona circu-
lation in Northern Greece, while there ex-
isted scores of loca dailies, most with no
more than four pages; Moreover, there were
four national financial and five nationa
Sports newspapers.

Newspaper ownership brings the publishers
considerable influence (many dramatic
events -revolutions, government changes,
etc.- were initiated or heavily influenced by
the most powerful publishers), name recog-
nition and respect across the political spec-
trum. A number of businessmen from the
shipping industry or other sectors which
frequently deal with the government (public
contractors, arms dealers, etc.) entered the
field and dowly displaced the traditional
publishers. In 1995, only one of the pre-
1974 publishers was still in business: Lam-
brakis, the heir to the most powerful press
group from the inter-war period (with the
daily Nea, three weeklies, one fortnightly,
two monthlies, one yearly, one radio station
and a 20% share in the most successful pri-
vate television station Mega), still the coun-
try's biggest both in terms of turnover and in




Greek Monitor of Human and Minority Rights

September - October 1995

terms of profits. Besides him, a nationd
daily (Avriani) along with one sports daily,
one radio station and two television stations
(one only partly) belonged to the recently
successful but traditional publisher George
Kouris, the daily Eleftherotypia, a weekly
and a 20% share in Mega to another tradi-
tiona publisher, Tegopoulos; the other tra-
ditionally owned papers were the extreme
right and the communist ones (the latter
belonging to politica parties), with low cir-
culation except for Rizospastis, and two
newspapers (Logos and Niki) again with
low circulation that Kouris sold to the jour-
nalists. On the other hand, the new bus-
nessmen owned seven nationa dailies with
more than half the total circulation: three
bought traditiona titles (Apogevmatini,
Ethnos, Kathimerini) while four published
new papers (Adesmeftos Typos, Elefthe-
ros, Eleftheros Typos, Onoma).

In the early 1980s, newspapers were run-
ning large deficits and were therefore very
dependent on the state banks ‘soft’ loans,
and through them on the government. Since
the late 1980s, however, aimost al major
press groups have been making profits due
to increases in newspaper sale prices which
exceeded average consumer price rises.
Also, advertising revenues in newspapers
have doubled and advertising in magazines
more than quadrupled. Circulation kept go-
ing up from 1981 to 1989: but, since 1990,
there has been a steady downward trend
which brought the corresponding figure to
the lowest levels since 1974. Possible ex-
planations for this trend were: the beginning
of private televison which offered satisfac-
tory news coverage (already, in Greater
Athens, circulation had fallen after the ad-
vent of non-state owned radio); the events
of 1989 (collapse of communist regimes and
formation of a short-lived ecumenical gov-
ernment) which led to maor readership
losses in the communist and pro-PASOK
populist press; the comeback of the right in
power in 1993 (if we recall that circulation
was always higher under centrist or socialist

than under right-wing governments); and
the generalized crisis of confidence in the
political system since the beginning of the
1990s.

Traditionally, each newspaper has passion-
ately supported one political party: in the
1980s, the center-right ones favored New
Democracy, the center-left ones PASOK,
Avgi the Eurocommunists and Rizospastis
the communists until the two coalesced into
the Progressive Left Coalition supported by
both newspapers. As a result, more than
three quarters of the readers of each news-
paper were voters of the corresponding
party. This trend has survived into the
1990s, though less acute as some center-left
papers have become critical of the PASOK
leadership and some center-right papers
have also become critical of ND.

According to their content, Greek dailies
range from extremely populist newspapers
that are not only passionately partisan but
also violently dlanderous to newspapers
trying to emulate the authoritative European
press (The Times, Le Monde, etc.); in the
1990s, though, they have al succumbed to
the dominant nationalist tendencies in the
country. Among populist papers one finds
Avriani, which ‘pioneered' the style, Eleft-
heros Typos, and Adesmeftos Typos
which is a ‘splinter' of the latter: they or
their editors have accumulated scores of
crimina or civil condemnations for libel;
moreover, Eleftheros Typos had been the
leader in circulation most years since 1988.
Among the serious papers is Kathimerini,
the only morning newspaper with growing
circulation in the recent years, and the only
paper with growing circulation in the 1990s,
despite the crisis. More generally, nearly all
governments have at some point accused the
press for ‘yellow journalism’, a view which
many Greeks have shared. On the other
hand, they have al attempted to influence
the majority of journalists and newspapers
with some 40 million ECUs per annum of
subsidies and ‘secret funds (Kathimerini,




Greek Monitor of Human and Minority Rights

September - October 1995

8 December 1990) or by keeping some 70%
of the main journalists in the state payroll,
sometimes with * phony jobs .

Electronic media

The constitution excludes broadcast media
(along with the cinema and the record in-
dustry) from the legal protection offered to
the print media. This exception is formu-
lated in article 15, which aso provides for
direct state control of radio and television,
whose responsibilities should include ‘the
objective and fair broadcasting of informa-
tion and news, as well as of products of lit-
erature and arts, and ‘securing the pro-
gramming quality required by their social
mission and the cultural development of the
country’. For along time, ‘direct state con-
trol’ was interpreted by conservative and
socialist governments as tantamount to ex-
clusive state ownership of electronic media

The extreme pro-government bias of state
owned and government controlled radio and
television led to socia pressure for deregu-
lation, led by a group of intellectuals called
‘Channel 15’ after the constitutional article.
Public opinion's favorable reaction to that
pressure made some opposition mayors de-
cide to start radio stations in 1987; in turn,
that forced the socialist government to ac-
cept the principle of non-state owned local
radio stations in the 1987 law and imple-
ment it with a 1988 presidentia decree.
Furthermore, the success of those ‘free’ ra-
dio stations prepared the ground for non-
state owned television stations: in late 1988,
the socialist government decided that the
state company ERT should start over-the-air
free retransmission of foreign satellite televi-
sion programs (having previously threatened
to ‘shoot down satellites which overfly
Greek air space’); and the opposition may-
ors of Salonica and Piraeus started local
television stations. Finally, the conservative-
communist coalition government in 1989
gave in to the intense lobbying of the news-

paper publishers and radio station owners
and alowed private and municipal local
television, including cable, pay-TV and sat-
ellite retransmission stations. They also lim-
ited ERT's monopoly to national broadcast-
ing and transferred the state’s control of the
electronic media to a Nationa Radio and
Televison Council. However, the ensuing
conservative  government introduced
amendments to this law which practically
reaffirmed the government’s control of the
state-owned media. Finadly, the socidist
government introduced a comprehensive
new law on private mediain 1995.

Today, therefore, broadcast mediain Greece
officidly function within the framework of
the laws 1730/1987 (on ERT), 1866/1989
(on the National Radio and Television
Council), and 2328/1995, and the ministerial
decision 22255/2/1990 of the Minister to
the Prime Minister (on the Nationa Radio
and Televison Council). The state’s con-
stitutionally-mandated control over them is
carried out by the National Radio and Tele-
vision Council (ESR). ESR’s responsibilities
are: to recommend three candidates ‘of high
reputation and professional competence’ per
government appointed position on the ERT
board, among which the government will
select one; to recommend to the government
the dismissal of members of the ERT board,;
to advise the government on granting li-
censes to non-state owned radio and televi-
sion stations; to issue codes of ethics for
journalists, programs, and advertisements in
broadcast media; to oversee the coverage of
the activities of parliament and of electoral
campaigns by ERT; and to sanction the
violations of these codes or of other laws by
the stations.

The state company ERT (Greek Radio and
Television) has henceforth the monopoly of
only cable and pay-TV broadcasting. ERT is
a public company with the form of joint
stock company (société anonyme): its only
stockholder is the Greek state.




Greek Monitor of Human and Minority Rights

September - October 1995

ERT consists of two national television
channels based in Athens (ET-1 and ET-2),
and of athird one based in Salonica (ET-3)
with limited broadcasting range (Athens,
Salonica and a few other cities); of four na-
tional radio sations (ERA-1, ERA-2,
ERA-3, ERA-Sport); of twenty one re-
gional stations, whose programming partly
coincides with that of the national stations;
of one local radio station in Salonica; and of
a short-wave Voice of Greece sarvicing
most parts of the globe.

In 1991, 65% of ERT’s income came from
the special mandatory fee that every client
of the state-owned Public Power Corpora
tion (DEI), regardless of whether s’/he owns
a radio or a television, is paying to ERT
through the bimonthly electricity bills;, 21%
came from sales and advertisng and 14%
from the state budget.

Private and municipal radio stations were
allowed in 1988 and television stations in
1989: in the beginning locally, then na-
tionally as wdll (in fact, nationa radio sta-
tions are merely tolerated not legally al-
lowed). The government has been supposed
to grant the appropriate licenses on the rec-
ommendation of the ESR, which, because of
its dysfunctioning, took years to issue such
recommendations; and the government has
yet to complete its part of responsibility. So,
in 1995, amost al non-state owned radio
and television stations lacked the required
contracts with the state required to normal-
ize their functioning, though many have
been granted licenses in principle; in fact,
the 1995 law canceled al old licenses.

A renewable, four-year license to operate
only one loca FM radio station can be
granted by the government, upon the rec-
ommendation of the ESR, to aloca author-
ity, a company controlled and managed by
Greeks or EU citizens, or to a Greek or EU
citizen. Networking is alowed only up to
five hours a day and after permission of the
ESR. Transmitters cannot be used, unless

they are unavoidable for the station to cover
the whole region (locdlity is defined in terms
of prefecture). The emphasis of the program
should be local.

A renewable, four-year license to operate
only one local, regiona or nationa televi-
sion station can be granted by the govern-
ment, upon the recommendation of the
ESR, to a loca authority or to a company:
in the latter, no individual can directly or
through his’her relatives own more than
25% of the personalized shares, and foreign,
non-EU capital cannot control more than
25% of the total capital. The companies
must be reliable, and their members should
not have been condemned for press related
crimes. Local authorities and media-related
experience of the shareholders are consid-
ered advantages for the granting of licenses.
No shareholder can have shares in more
than one stations. Programming must con-
form to the requirements of the 89/552/EEC
directive of 3/10/1989. Presidential decrees
should specify the procedure by which 1.5%
of the annual gross income (minus taxes and
contributions to state agencies) of the state
or non-state television companies is invested
in Greek feature films also to be shown in
theaters, and 0.3% of the annual gross in-
come is donated to two national organiza-
tions for the blind.

Advertisements in radio and television can-
not exceed 12 minutes per hour, nor 15% of
the total daily broadcasting time. Indirect
advertising, as well as advertisements of
pharmaceutical and tobacco products, as
well as sexual services are forbidden in all
broadcast media. Anyone offended by a ra-
dio or television program has the right to
reply, with the ESR acting as the final
authority to decide upon these matters.

In 1995, according to Focus data, 99% of
the three million Greek households had a
television set, 96% a color set, and 52% a
video. Audience surveys provided surveys
of strong ratings for the, usually private,




Greek Monitor of Human and Minority Rights

September - October 1995

local radio stations, well ahead of the na-
tional or regiona state stations. Moreover,
in October 1995, the private channels led
the ratings. M ega with a share of 26%, An-
tenna 24%, Star 16%, Sky 11%, with the
state ET-1 and ET-2 following far behind in
fifth and sixth places with a mere 4% and
3%; other channels had a total 13% -of
which less than 1% for ET-3-, satellite
channels 1% and videos 2%.

The main nationa private television stations
belonged to shareholders owning other me-
dia as well: Mega, on the air since Novem-
ber 1989, to the Lambrakis group (the first
private media conglomerate), the Bobolas
group (second), the Tegopoulos group
(fourth), the Alafouzos group, and the
Vardinoyannis group; Antenna, on the air
since January 1990, to the Kyriakou group
owning the radio stations with the same
name. Star belongs to the Kouris and
Vardinoyannis groups and Sky to the
Alafouzos group. Their 8 am.- 2 am. pro-
gram was based on the kind of programs
that could attract sizable audiences, and
therefore advertising: series, movies, games,
children's shows, music, sports, and news;
educational television or documentaries had
no place. Their news coverage initially of
better quality than that of the state stations
and, especially for Mega, more objective,
has lapsed into sensationalism in the mid-
1990s. On the other hand, private channels
too had the habit of starting many programs
later or earlier than announced, or making
unannounced last minutes changes, bad
habits of state broadcasting. Nevertheless,
their efforts were successful, as, less than
one year after their beginning, Mega and
Antenna had larger audiences and drew
more advertising than the state channels.
Overal, only one third of their program was
Greek, as compared with more than half for
the state channels. Naturally, the private
channels revenue was amost exclusively
drawn from advertising.

Since fall 1988, satellite televison channels
had been available in most parts of the
country, through on-the-air retransmission
by, in most cases, ERT: in mid-1995, for
example, Athenians could watch Euronews,
MTYV, CNN, RAI Uno, TV 5, RIK (Greek
Cypriot), besides the three state channels
and more than twenty private channels with
limited or round-the-clock programs. Ex-
cept for a few neighborhoods in Athens and
in Thrace, Greece was not cabled; but in
1994, Filmnet, offering films and sport -
especially exclusve coverage of Greek
championship football games-, signed a
contract with ERT and started its pay TV
programs, first in Athens and, by mid-1995,
in nearly half the country.

Policiesfor press and broadcasting

The media have for long been at the center
of politica debate in Greece. In the mid-
1990s, three different issues were being dis-
cussed:

inadequacy of the legal framework for
both the print and the electronic media,

cross-ownership and media concentra-
tion,

objectivity of news and current affairs
programs in the state owned broadcast
media.

The legal framework existing before 1995
was inadequate and outdated. From its pro-
visions listed above, many were never ap-
plied or had repeatedly been violated. Many
newspapers and magazines offered gifts or
prices for games (bingo, etc.). The dismiss-
as of ERT’s boards in the 1990s were not
done at the recommendation of the National
Radio and Television Council (ESR), and,
the latter’s recommendation for new board
were either legally inappropriate or smply
pro-forma. Moreover, all non-state radio
and television stations operated without li-
censes as either the ESR or the government




Greek Monitor of Human and Minority Rights

September - October 1995

had failed to act upon their applications for
new licenses or for renewals. The rules the
ESR issued for the April 1990 campaign
were overturned by the State Court. Many
of ERT’s ingtitutions were merely ceremo-
nial or not activated. Some media business-
men owned more than one radio or televi-
son dations. Many ‘loca’ radio stations
used transmitters that helped them broadcast
far beyond the corresponding prefecture; the
emphasis of their program was not local.
Most private television stations were known
to practically belong to one owner each,
through ways which circumvented the 25%
upper limit per individual; among the own-
ers of the two stations which were given
licenses in the 1990s were the two press
groups with an accumulation of so many
condemnations for press crimes. The 50%
European production quota was not ob-
served. The television stations did not invest
in Greek movies nor did the private ones
contribute to the national organizations for
the blind. Advertisements often ran for more
than ten minutes per hour in prime time
programs, and many interrupting them.
Sometimes, products were advertised for
more than the upper limit alowed in radio
stations. The new 1995 law was supposed
to provide cures for these ills, but once
voted, it was hardly activated, so that, by
the end of 1995, it was forecasted that it
will have theill fate of its predecessor.

Whereas in other countries efforts are made
and legidation is passed to discourage or
forbid the concentration of media, in Greece
the laws gave preference to the media com-
panies in granting the licenses for private
radio and television stations. The result was
the creation of a powerful oligopoly around
the five shareholders of the most successful
private television channel, Mega. The tradi-
tional publishers Lambrakis and Tegopou-
los, and the new publishers Alafouzos,
Bobolas, and Vardinoyannis own four na-
tiona dailies with nearly half the total cir-
culation; their media groups, which partici-
pate in other channels too, gross nearly half

the total turnover of the non-state media
and make more than half of their total prof-
its; in fact, Lambrakis' is the country’s larg-
est private group, Bobolas is second and
Tegopoulos fourth. Finaly, it has been
documented that they have agreed to use
the other media they owned to promote
their televison channel. Only margina po-
litical parties and some intellectuals had
criticized this arrangement as a threat to real
freedom of the press; in vain, since the three
main political parties appeared satisfied from
it.

The main problem of the state electronic
media had been the lack of impartidity in
the news and other political broadcasts.
Both radio and television ‘grew up’ in non-
democratic periods of Greek history: radio
in the Metaxas dictatorship and the German
occupation, and televison in the Papado-
poulos/loannidis dictatorship. Hence, these
mass media became a propaganda tool of
the government, as has been the case in all
dictatorships. The democratic governments
which succeeded the dictatorships became
victims of the temptation to follow the same
tactic. Therefore, news coverage was often
reminiscent of third world or non-
democratic countries.

A decisive effort to separate the state media
from direct government control was made
between the summer of 1989 and the spring
of 1990. Then, and for the first time since
1952, Greece was governed by coalition
governments. The latter created the ESR,
with eleven members selected in such a way
as to exclude a one party majority. How-
ever, instead of using the opportunity to ap-
point an independent ERT management, the
three parties agreed to distribute among
themselves the positions on ERT’s board
and its various managerial positions, so asto
give them to loyal militants. Still, though,
the end result was the most balanced news-
casts state televison and radio ever pro-
duced. When a one (conservative) party
government came to power in mid-1990, it




Greek Monitor of Human and Minority Rights

September - October 1995

quickly did away with the short-lived ‘ERT
spring’: with ministerial decisions, whose
doubtful legdity was chalenged in the
courts, ESR and ERT boards were broaden
to nineteen and eleven members (the latter
from nine members), in such a way as to
give the government unquestionable control
over the two bodies;, consequently, in all
ERT manageria postions the loya New
Democracy journaists replaced the ones
chosen by the ecumenical government, in-
cluding those who were favorable to the
conservative party. When PASOK came
back to power in 1993, it merely applied the
same practices. Nevertheless, Greek public
opinion was less concerned with ERT's
partiality in the 1990s than ten years before,
as the private channels filled the gap. In fact,
it was noticeable that the state media had
made no effort to respond to the competi-
tion of the private radio stations and televi-
sion channdls, thus quickly losing their pre-
dominant position and, consequently their
advertising share. So, since 1990, ERT, till
staffed by its 7,000 odd personnel (including
hundreds of journalists who did not work
but just received a paycheck so as to be un-
der control by the government), has been
running huge deficits which the dtate's
budget had to cover.

Statistics
Population 10 m.
Number of households 3m.
Number of nationa radio channds 4
Number of national

television channdls ca 10

Number of local television channels ca. 100

Number of local radio stations ca. 800
Number of nationa political

daily newspapers 16
Number of regional political

daily newspapers 2
Television penetration 99%
Video penetration 52%

10

Advertising (1994, ECUs)

Televison 63 b.
Magazines 15b.
Newspapers 11 b.
Radio 6 b.

Greater Athens and Salonica TV Audience
(AGB, October 1995)

Mega 26%
Antenna 24%
Star 16%
Sky 11%
ET-1 4%
ET-2 3%
Other Greek channels 13%
Satellite channels 1%
Video 2%
Average daily circulation of national
political dailies (August 1995)
All dailies 558,495
Morning dailies 55,354
Kathimerini (center-right) 40,264
Rizospastis (KKE organ) 12,207
Other 2,883
Evening dailies 503,141
Eleftheros Typos (center-right) 110,341
Nea (center-left) 107,705
Eleftherotypia (center-left) 102,282
Apogevmatini (center-right) 55,338
Ethnos (center-left) 50,925
Adesmeftos Typos (center-right) 40,658
Avriani (center-left) 13,815
Other 22,057




Greek Monitor of Human and Minority Rights

September - October 1995

References

Dimitras, Panayote Elias and Tessa Doulk-
eri (1986) ‘Greece’ in Hans Kleinsteuber,
Dennis McQuail, & Karen Siune (eds.)
Electronic Media and Politics in West-
ern Europe. A Euromedia Research
Group Handbook of National Systems,
Frankfurt: Campus Verlag.

Dimitras, Panayote Elias (1992) ‘ Greece' in
Euromedia Research Group The Media in
Western Europe: The Euromedia
Handbook, London: Sage.

11

Dimitras, Panayote Elias (1992) ‘Greece:
Unbridled Deregulation’ in Miquel de Mor-
agas Spa and Carmelo Garitaonandia, eds.
Decentralization in the Global Era:
Television in the Regions, Nationalities
and Small Countries of the European
Union, London: John Libbey.

Katsoudas, Dimitrios K. (1987). ‘The Me-
dia. the State and Broadcasting' in Kevin
Featherstone and Dimitrios K. Katsoudas
Political Change in Greece: Before and
After the Colonels, London, Croom Helm.

Mayer, Kostas (1957-1960). History of
the Greek Press (in Greek), three volumes,
Athens. Dimopoul os.




Greek Monitor of Human and Minority Rights

September - October 1995

HATE SPEECH IN THE GREEK MEDIA:
THE MONITORING PLAN

Panayote Elias Dimitras and Vasiliki Neofotistou

| ntroduction

Beginning with August 1995, the Interna-
tional Helsinki Federation, through its Na-
tional Committees in the respective coun-
tries, is monitoring the media for the hate
speech they are producing. The project is
funded by the European Union, the Council
of Europe, the Open Society Institute, the
United States Institute for Peace, and the
Austrian government. The project runs
through May 1996, and each Committee
will produce monthly reports with the
‘highlights of the month. In Greece, the
project was launched in September 1995,
funded by the Open Society Institute: the
methodol ogy used follows.

A. Print Media

The publications to be covered are nine po-
litical dailly newspapers, published seven
days a week except for three morning pa-
pers and one afternoon paper published six
days a week (Rizospastis, Avgi, Kathi-
merini; and Nea): the seven among them
have the largest circulation whereas the
other two are the papers affiliated to the
small parties Codition and KKE (Avgi and
Rizospastis respectively). They are: | Avgi
(meaning The Dawn; pro-Codlition; aver-
age daily circulation of 2,167 copiesin June
1995); Adesmeftos Typos (Non-aigned
Press; center-right; 37,761); Apogevmatini
(Afternoon; center-right; 60,278); Ethnos
(Nation; center-left; 50,077); Eleftheros
Typos (Free Press; center-right; 105,809);
Eleftherotypia (Press Freedom; center-
left; 96,809); | Kathimerini (The Dalily;
center-right; 38,711); Rizospastis (Radical;

12

the official newspaper of the Communist
party of Greece - KKE; 13,227); Ta Nea
(The News;, center-left; 111,134).

In addition, we cover To Pontiki, the
weekly satirical and center-left newspaper
with a large circulation (35,956) as well as
To Vima, the Sunday paper which is pub-
lished by the same publishers of Ta Nea
which is not published on Sundays, To
Vima's circulation is the largest in Greece
(170,607).  Furthermore, = Economicos
Tachydromos, financial and politica
weekly magazine which, despite the fact
that it bears a resemblance to the Econo-
mist and maintains the image of a ‘serious
magazine, has repeatedly been producing
hate speech; its circulation is around
25,000. Finally, Stohos: among the hate
gpeech publications the one with the sig-
nificant circulation, 7,625. All of the
aforementioned publications are national
and their daily cost is 200 drachmas, apart
from Economicos Tachydromos which
costs 600 drachmas.

B. Broadcast media

Asfar as television is concerned, the news-
casts monitored are those of the privately
run television stations which have the high-
est audience ratings, Mega and Antenna:
they run from around 8:25 p.m. to around
9:00 p.m.. Moreover, we monitor the
newscast of the state-owned TV channel
ET-1 (Greek Television - 1), between 9:00
p.m. and 9:45 p.m.. -which has low ratings
but as a program on a state-owned channel
has special importance. The broadcasting
time of these three newscasts (between




Greek Monitor of Human and Minority Rights

September - October 1995

8:25 p.m. and 9:45 p.m..) prevents us from
monitoring the newscasts of the privately
run TV stations Sky and Star, with ratings
between those of Mega and Antenna, on
the one hand, and ET-1 on the other, as
their duration is overlapping (from 8:15
p.m. through 9:30 p.m.) and we have only
two videos. Taks shows which may pro-
duce hate speech, will aso be added, when
we have advanced information anticipating
such content.

Taking into account that a lot of Greeks
listen to the radio during morning and early
afternoon hours, we will monitor the radio
news bulletin produced by the privately run
radio station Sky (from 2:00 to 4:00), the
one with the highest audience in Greater
Athens, and perhaps nationally. Despite the
fact that the Antenna and Flash radio sta-
tions are in the second and third places in
the audience lists, the monitoring of their
afternoon newscasts is rendered impossible
as they overlap with Sky's respective pro-
gram.

13

C. Target Groups

The target groups against whom Hate
Speech is directed and are monitored here
are:

1. National, ethnolinguistic, religious, so-
cia, and immigrant minority communi-
tiess. Macedonians (as wel as Sa
vomacedonians), Turks, Roma
(Gypsies), Vlachs, Arvanites, Cathalics,
Protestants, Jehovah's Witnesses, New
Religious Movements, Homosexuals,
Foreign Immigrants, and Non-Religious
Conscientious Objectors.

2. The people outside the borders of
Greece: Albanians, Macedonians, Bul-
garians, Turks, the respective countries
themselves, as well as the minority
groupsin them.

3. The references against Mudlims, Catho-
lics, and the West in general, as they
contribute to xenophobia and to hatred
towards minority communities in
Greece.

4. Human rights activists, and ‘dissident’,
independent intellectuals in Greece.




Greek Monitor of Human and Minority Rights

September - October 1995

HATE SPEECH IN THE GREEK MEDIA:
THE SEPTEMBER 1995 REPORT

Panayote Elias Dimitras and Vasiliki Neofotistou

Important note: It is noteworthy that de-
gpite the official declarations of Greece that
Macedonia should be referred to as
FYROM, the Greek media, with rare ex-
ceptions, persistently use the term * Skopj€’,
which seems to prevail in the conscience of
the Greek people. References of this kind,
will not be added in the Hate Speech proj-
ect, as there are amost no exceptions to
therule.

Print media abbreviations. A=Avgi;
A.T.=Adesmeftos Typos;, P=Apogevmatini;
ETH=Ethnos; E.T.=Eleftheros Typos; EL=
Eleftherotypia; K=I Kathimerini; R=Rizo-
gpastis; N=Ta Nea, ST=Stohos, V=To
Vima, P=To Pontiki; ECT=Economicos
Tachydromos.

I ntroduction

In September 1995, three hate speech
themes dominated the media. The first had
as a target the Macedonian minority and,
especiadly, its politica  organization
‘Rainbow’ ; as the hate speech was followed
by violent events inspired by some authori-
ties actions, it was a classic case of how
hate speech can foment violence. The sec-
ond hate speech story targeted the Albanian
authorities and the Albanians more gener-
ally; while the third targeted the West and
the Mudlims.

The attacks against the Macedonian mi-
nority party offices

Despite the international recognition of an
ethnic Macedonian minority in Greece, in

14

that country itself, the impression that “the
Skopjans have put forward an irredentist
demand for their... ‘minority’ in our Mace-
donia, when it is known that there are nei-
ther * Skopjan Macedonians' nor any similar
minority in Greece” (A.T. 9/9, p. 47), pre-
vails. Besides, “there was never a distinct
nation of Macedonians, it has never been
mentioned anywhere and it does not exist.
() This IS a  contemporary
‘accomplishment’ of the Americans and
their indigenous Filipinos in Skopje and in
Athens.” (A.T. 9/9, p. 4). So, the message
of U.S. President Bill Clinton, in which he
extolled the Macedonian civilization, was
greeted as “an inadmissible message to a
pro-Bulgarian Skopjan organization” (AP.
6/9, p. 7).

It iswell known that the cultural expression
of the ethnic Macedonian minority was not
permitted in the past by Greek authorities
as the founding of a Center for Macedonian
Civilization was prohibited. In such a cli-
mate were the offices of the Florina District
Committee of the Macedonian minority
party Rainbow inaugurated in Florina on 6
September, with a sign in both Greek and
Macedonian. This action was characterized
as “an invason of Savs in Florina” (A.T.
7/9, p. 7), “an unprecedented provocation
of the agents of Skopje” (E.T. 8/9, p. 9),
“an insolence of the Rainbow autonomists’
(E.T., 10/9, last page); an action “of the
members of the so-called Slavomacedonian
[sic] organization Rainbow” (MEGA 7/9),
“of the pro-Skopjan enemies of Greece’ -in
aresolution signed by the 91 priests of FHo-
rinae (AP. 13/9, p. 7), “of the pseudo-
Macedonians’ (AP. 15/9, p. 6), “of the
puppets of American diplomacy in Mace-
donia’ (R. 15/9, p. 3), “of teleguided pro-




Greek Monitor of Human and Minority Rights

September - October 1995

vocateurs of Gligorov's irredentist regime
inFlorind’ (E.T. 13/9, p. 4), “aprovocation
of the well-known pro-Skopjan, anti-Greek
small band” (AP. 10/9, p. 15); “Greece is
finished (...) a ceremony of Bulgarizing Flo-
rina (...) unprecedented preachings of ha-
tred against Greeks from the pro-Skopjans
who admit that they made a party seeking
separatism” (ST. 13/9, p. 1).

Consequently, it was argued that “the case
creates a very bad precedent as on the one
hand the power of Rainbow in Greece is
nonexistent, but on the other hand this pro-
Skopjan nucleus finds shelter in a party of
the European Parliament and attempts (...)
to create the impression that a * Macedonian
minority’ exists in Greece” (E.T. 12/9, p.
11). Reportedly, then, “the inhabitants of
Florina were horrified (...) as they had not
seen a sign in pro-Bulgarian characters in
their city since the time of Nazi occupation
in 1941” (AP. 7/9, p. 8). “The declaration
of the Vronteros Commune President, Mr.
Vassilis Tsepas, is characteristic of the cli-
mate that prevails in the area: ‘If they think
that we here are going to let our borders
move south to Olympos, they are mistaken.
We will arm ourselves to keep Greece in
the place it deserves from its long history”
(A.T. 7/9, p. 7). On the same day, the of-
fices were broken into and the sign was
stolen.

A week later, the Public Prosecutor of Flo-
rina pressed charges against “Rainbow’ for
“incitement to disturb the peace through
disharmony” (EL. 15/9, p. 15), arguing that
the use of the Macedonian language causes
discord. In addition, the removal of a new
sign was orally ordered by the Prosecutor.
After the refusal of the party’s cadres, men
of the Fire Brigade confiscated “the sign
with the inscription ‘Lerin’ according to the
Skopjan alphabet” (E.T. 15/9, p. 17). On
the night of 13 September, “the Mayor of
Florina Mr. D. Stylou and the entire city
council” tried to force the door of the of-
fices to take away a new sign, which was

15

finally handed to them in order to avoid the
purposeless use of violence; afterwards,
“singing ‘ Renowned Macedonia, country of
Alexander the Great’, they burned it” (A.T.
15/9, p. 9). In the early hours of 14 Sep-
tember, “hundreds of furious citizens,
singing the national anthem” (A.T. 15/9, p.
9) sat the offices of the party on fire.
Moreover, the co-operating organizations
“Greek Helsinki Monitor” and “Minority
Rights Group-Greece”, which denounced
the anti-democratic actions as well as the
riots against the ethnic Macedonian minor-
ity, were characterized as “pro-Skopjan”
(E.T. 15/9, p. 17).

Similar inflammatory comments were made
in the same newspapers the days that fol-
lowed the events of 14 September. No
newspaper, apart from a journalist in Avgi,
another one in Eleftherotypia, and Ri-
zospastis (in an unsigned article), con-
demned the incidents. Indicative is Ele-
ftherotypia’'s reaction, in view of the fact
that it is usually considered to try to be ob-
jective and not nationalistic: two days after
the events (16/9, p. 24), one journalist
commented that “ spokespersons and mem-
bers of the minority were abused but the
Public Prosecutor saw neither thugs nor
riots’; the previous day, though, in report-
ing the story, the newspaper characterized
“Rainbow” as a “pro-Skopjan organiza-
tion” (15/9, p. 15). At the same time, Ri-
zospastis claimed that “the well-known for
their relations to the American consulate of
Salonica ‘leaders of the ‘minority party’,
as ‘Rainbow’ cdls itsdlf, did everything in
their power to provoke with words and
deeds’; further on, though, it refers to
“well-known local thugs’ who “attempted
to set the officeson fire” [sic] (15/9, p. 3).

On the whole, the other print media put the
emphasis on and stressed the “ provocations
of the pro-Skopjans.” Consequently, it is
obvious that the hate speech produced not
only by the media but aso by the state
authorities contributed to a climate of ma-




Greek Monitor of Human and Minority Rights

September - October 1995

nipulated intolerance in which acts of vio-
lence, prosecutions, as well as arsons took
place. “Such scare-mongering evaluations,
such doomsday rhetoric poison the climate
in the Greek border area, they give the im-
pression that a new ‘Western Thrace' is
emerging in Northern Greece, and they aim
at dynamiting the rapprochement with the
neighboring country” (A. 8/9, p. 12). “Do
the authorities believe that al these actions
against Greek citizens are within the con-
stitutional framework? Or do they believe
that the prosecutions do not expose the
country internationally? (...) It seems that
the spirit of New York [where Greece and
Macedonia signed an interim agreement the
same day the Rainbow offices were set
ablaze] will not affect Florina for quite
sometime...” (A. 15/9, p. 12).

E.T. 14/9, p. 17: Sign of pro-Skopjans
ripped off

AP. 15/9, p. 6: Indignation in Florina

EL. 15/9, p. 15: Attack on the offices of
Rainbow

E.T. 15/9, p. 17: Horina became a pow-
der keg

A.T. 15/9, p. 9: Tension in Florina yes-
terday

R. 15/9, p. 3: The puppets

CHARACTERISTIC TITLESOF
NEWSPAPER ARTICLES:

A.T. 7/9, p. 7: Invasion of Savsin Flo-
rina

AP. 7/9, p. 8: Pro-Skopjans raised their
heads

E.T. 8/9, p. 9: Agents knocking about ...

AP. 10/9, p. 8: Skopjans prepare radio
station

AP. 12/9, p. 9: Provocation

E.T. 12/9, p. 10-11: Slav provocation by
Rainbow

AP. 13/9, p. 7: Raly in Florina against
pro-Skopjan organization

ET. 13/9, p. 27: Uprising against
Skopjan agents

The failure of Greek-Albanian negotia-
tions

The talks between the Greek Foreign Min-
ister Mr. Papoulias and his Albanian coun-
terpart Mr. Sereki about the educational
rights of the Greek minority in Albania, in
early September, were not fruitful. On the
one hand, the Albanian side did not accept
the abolition of the minority zones where
Greek schools aready exist, and the conse-
guent opening of schools in Saranda, Gij-
rokastra, Delvino as well as wherever there
is a sufficient number of Greek pupils. On
the other hand, the Greek side did not sign
the agreement on the seasonal occupation
of Albanians in Greece. The issue of the
abolition of visas for Greeks who want to
go to Albaniawas also left pending.

The media reported on the “intransigent”
(SKY 1/9), “narrow-hearted” (ET1 1/9),
“particularly provocative” (MEGA 1/9),
“inflexible if not offensive’ (E.T. 5/9, p. 6),
“rigid” (A. 3/9, p. 1) behavior of Mr.
Sereki, his “attitude of conceit and arro-
gance” (AP. 2/9, p. 4), making him appear
as “an irrational and insolent neighbor”
(AP. 2/9, p. 4), “crudly negative” (E.T.
2/9, p. 5) when he “insisted... Tiranically on




Greek Monitor of Human and Minority Rights

September - October 1995

the matter of the Greek minority’s educa
tion in Albania” (ETH. 2/9, p. 4). “The Al-
banians inadmissible and totally anti-
democratic positions which nevertheless
proved to be like ‘reinforced concrete’”
(ET. 39, p. 18) constituted a
“premeditated humiliation by the Albani-
ans’ (E.T. 2/9, p. 9) since the Albanian
Foreign Minister “arrived with the mask of
a good neighbor” (E.T. 1/9, p. 6) only to
transform himself to an “untrustworthy”
man (ETH. 2/9, p. 4), who had only one
purpose: “Papoulias, do learn to read”
(A.T. 29, p. 6).

Furthermore, “The Albanians became inso-
lent!..” (AP. 2/9, p. 6) as, after the Greek
request for allowing the creation of a mili-
tary cemetery in Northern Epirus had been
rejected, “Albania by fasifying history
wanted a smilar cemetery for the Albanians
who ... were killed in Greece during 1941-
44, when they were fighting in Greek lib-
eration forces!” (AP. 2/9, p. 6). “We came
across tricky and wise guys’ (ETH. 4/9, p.
6). “Mr. Sereki is fooling us. He has for-
gotten Korytsa and even more Moschopoli,
the Acropolis of modern Hellenism, the city
with 70,000 inhabitants in the 18" century,
the biggest in the Balkans at the time, with
trading partners throughout Europe” (A.T.
2/9, p11).

Moreover, many media inaccurately re-
ported that “Greek children in Albania de-
finitively remain without schools, at least
for next year (...) this evolution automati-
cally lowers the morale of the Greeks who
livein Albania’ and “the minority in North-
ern Epirusis at the mercy of Berisha” (AP.
3/9, p. 14); “the Greek children cannot go
to school after the decision of Tirana to
keep them closed (ANTENNA 18/9), and
so they face the danger of “missing the
school year” (A.T. 28/9, p. 5) something
“which condemns the children of the mi-
nority to deprivation of their mother-
tongue and not just that” (E.T. 28/9, p. 16).
“The Tyrants of Tirana, by the most imper-

17

tinently manner which springs from the ob-
scurantist regime of Hoxha, did not allow
after al the teaching of the Greek lan-
guage” (AP. 22/9, p. 4). “The efforts of al
Albanian governments aim at the complete
de-Hdllenization of the ethnic minority
through attacks against the areas of the
Orthodox religion, language, history, tradi-
tions etc.” by leading to the “strangulation
of Greek education in Albania’ (AP. 1/9, p.
6). “At the dawn of the year 2,000 North-
ern Epirus will be totally de-Hellenized”
since “in Albania our education is on the
cross’ (A.T. 10/9, central pages).

It is noteworthy that the day following the
snag in the Greek-Albanian talks, there was
a plethora of information associated with
incidents in Greece in which Albanians
were implicated: “Albanian illega immi-
grants ‘hit’ villages in Imathia [in Northern
Greece]” (A.T. 2/9, p. 14). “Albanian gun-
men” (A.T. 2/9, p. 14), “Albanians ‘hit’
houses in Diles” (ETH. 2/9, p. 16),
“Albanians ‘have choked’ Imathia’ (K. 2/9,
p. 7). These articles, in combination with
the multiple references to the dead end in
the negotiations, “caused by Albanian in-
transigence” -as journalists claimed-, pro-
vided ample hate speech towards the
neighboring country and its inhabitants.
The spokesperson of the party Political
Spring [headed by Mr. Samaras|, Mr. N.
Martakis, recommended to the government
to denounce internationally the “Albanian
logic of Hoxha’ (EL. 2/9, p. 3). Readers
are reminded that: “Tirana should learn that
Greece is never blackmailed nor does it tol-
erate offenses. The time of the whip has
come” (AP. 2/9, p. 4).

The shelling of Sarajevo and NATO's
reprisals against the Serbs

The shelling of the market of Sargevo on
28 August, which caused the death of 37
civilians and led to NATO's military repri-
sals against the Serbs, was presented by




Greek Monitor of Human and Minority Rights

September - October 1995

amost all Greek media as a provocation.
We read: “The launching of the long pre-
pared operation “Deliberate Power” had as
a pretext a magjor provocation, the murder-
ous shelling of Sargevo” (ETH. 7/9, p. 2).
“The provocation, made at the same point
and with the same results by the Mudlimsin
February 1994, is well-known and unani-
mougly admitted” (A. 6/9, p. 4). “A con-
spiracy of the West's secret services is be-
hind the daughter in the market of Sara-
jevo, but aso behind the respective one
which took place last year” (AP. 8/9, p.
18). “The only ones who stood to gain
from the daughter, were the Mudlims of
Bosnia (...) “Doesn’t last year's provoca
tion make it likely that this year’s slaughter
is a younger sister of the first one?” (V.
10/9, p. 14).

Moreover, “with half-words [is reported]
the revelation that the Serbs are not impli-
cated in the dropping of the shell in the
market of Sargjevo. (...) Inthiscasg, itisa
provocation. When NATO wants to bomb
Serbia, it will drop a bomb in Sargjevo, kill
some people and then bomb” (SKY 1/9).
“Revelation by the British that the report
about the daughter in Sargjevo, which pro-
vided the pretext for the bombings, may
dissmulate deceit and provocation”
(MEGA 1/9): it is noteworthy that the in-
formation here refers to an article in the
newspaper Guardian according to which
“The United Nations based its conclusion
that the Bosnian Serbs were responsible
‘beyond any reasonable doubt’ for the
Sargjevo mortar attacks on an inexact
military science known as crater analysis’
(Guardian 30/8); nowhere does the
Guardian article refer to deceit and provo-
cation, and certainly the article does not
reflect the official or even the prevailing
British view as presented in the television
newscast.

The Member of the European Parliament,
from Political Spring, Ms. K. Daskalaki,
mentions. “The arplanes from the other

18

sde of the Earth mercilessdy bomb the
Serbs, for whom there is the ‘certainty’ (I
wonder how?) that they dropped the fa
mous shell (for the other one, the old one,
the one of Mudlim origin, there is complete
slence, and we have covered it up very
well), and they kill women and children
which, since they are Serbs, it don’t matter
very much” (K. 3/9, p. 4). According to
this reasoning, “the Westerners, in an admi-
rable accordance with Attila, Hitler's heirs
and the Mudlims everywhere, massacre a
people -hero of the anti-fascist struggle and
deeply Christian. And they put the firearm
on our temple: Back off!” (E.T. 5/9, p. 4).
“The new fascism has decided to wipe out
the brother Serbian people’ (A.T. 6/9, p.
10).

NATO is portrayed as “a useless organiza-
tion of insane politicians and militaristic
criminas who have fired their missiles
against Bosnian Serb civilians. (...) Which
anthropoids are in the end these hot-headed
dwarfs of NATO so that they fire their mis-
siles safely against CIVILIANS? And how
does mankind put up with these worms?’
(A.T. 12/9, p. 3). “The Ushtasha -
according to an old Serb- are the greatest
fascists since the world was made and so
are the Americans and Germans who help
them” (ETH. 4/9, p. 35). “Some scamps,
who consder themselves to be
‘progressive’, applaud a murderous NATO
operation which has been ordered by the
powerful of Islam, the important oil-rich
states. And they satisfy the fedling of
vengeance of the Huns from neo-imperialist
Germany and of their collaborators, the
Ushtasha slaughterers of Croatia, against
the two peoples who dared humiliate the
Axis. The Greek and the Serbian” (A.T.
10/9, p. 19). “Where is the uprising of pub-
lic opinion against the NATO bombings of
the Serbs? Where are the shoutings, the
protests, the manifestations and the demon-
strations?’ (A.T. 1/9, p. 4).




Greek Monitor of Human and Minority Rights

September - October 1995

There were few skeptical, if not outright
dissident views: “who is giving the right to
whom to assert denouncingly from kilo-
meters away that the shell in Sargevo was
dropped by the Muslims or the Bosnian
Serbs? As if any other possibilities do not
exist. As if adl Mudims just as al Bosnian
Serbs are completely “under control’” (A.
13/9, p. 6). “Because of the fact that mil-
lions of uninformed viewers are daily in-
vited to take a stand on disputes like the
Bosnian one, the stereotypes of the good
and the bad ones, the Catholics and the
Orthodox, the Croats and the Serbs, the
friends of the West and its enemies are
forged rather easily” (EL. 3/9, p. 41). “This

19

year the headquarters of Greek disinforma-
tion have decided to resurrect the retracted
hoax [that an EU report claimed that the
February 1994 shelling of the Sargevo
market was done by Muslims] and baptize
it reality. Against the ... real redlity that the
Bosnian Serb terrorists are the ones who
besiege Sargjevo from the surrounding hills
and who, only in the first two years, had
fired 300,000 missiles on its inhabitants.
You see, in Greece we are far behind Ser-
bia At least there, there are many more
who do not believe Dr. Karadjic, when he
said last year (6/2[94]) that the 68 dead
people were shop windows mannequins!”
(A. 8/9, p. 6).




Greek Monitor of Human and Minority Rights

September - October 1995

HATE SPEECH IN THE GREEK MEDIA:
THE OCTOBER 1995 REPORT

Panayote Elias Dimitras and Vasiliki Neofotistou

Important note: It is noteworthy that de-
gpite the official declarations of Greece that
Macedonia should be referred to as
FYROM, the Greek media, with rare ex-
ceptions, persistently use the term
“Skopje’, which seems to prevail in the
conscience of the Greek people. References
of this kind, will not be added in the Hate
Speech project, as there are aimost no ex-
ceptions to the rule.

Print media abbreviations. A=Avgi;
A.T.=Adesmeftos Typos;, P=Apogevmatini;
ETH=Ethnos; E.T.=Eleftheros Typos; EL=
Eleftherotypia; K=I Kathimerini; R=Rizo-
gpastis; N=Ta Nea, ST=Stohos, V=To
Vima, P=To Pontiki; ECT=Economicos
Tachydromos.

I ntroduction

In October 1995, three hate speech themes
dominated the media. The first had as a
target a delegation of British deputies who
voiced unpopular opinions about Greek
politics in a meeting with their Greek
counterparts. Anti-Westernism also char-
acterized an incredible series of stories of
scare-mongering based on an alleged
NATO scenario for a partition of Greek
Thrace. Finaly, a New Religious Move-
ment, the Scientologists, became the target
of many hate speech stories that also impli-
cated human rights activists who had de-
fended religious freedom.

20

A confrontation between British and
Greek MPs

The joint session of the National Defense
and Foreign Affairs Committee of the
Greek Parliament with the Parliamentary
and Public Relations Committee of the
West European Union’s Parliamentary As-
sembly (WEU/PA), on security problemsin
the Mediterranean, the perspective of solv-
ing the Cyprus issue, the Macedonian issue,
the Greek-Turkish relations and the Y ugo-
dav crisis, in mid-October, ended in a
“Greek-British confrontation” (A. 13/10
p.2). “The British conservative John Hand
argued that ‘in Europe we are becoming
more and more indignant when observing
the never-ending controversy between
Greeks and Turks and we are frankly tired
of thisissu€' (...) The vice-president of the
Committee of the WEU/PA Russel John-
son, considered the Greek persistence on
the name of Macedonia as ‘unbelievable
and therefore the imposition of the em-
bargo as ‘incomprehensible’ (...) and he are
wondering how on the one hand Greece
supports European integration and on the
other hand it backs the Serbs. The third
British, Anthony Durant, asked the Greek
side whether the borders with Albania are
open and whether it is true that 2% of the
Greek population are Albanians, as it is
quoted in a NATO information document”
(K. 13/10 p.5).

All Greek media seemed to adopt the
standpoint that “the three British did not
just have a point of view different from
ours, which is honest and correct on the
basis of the real facts. Their attitude was
clearly hostile. They appeared to fully ac-
cept the positions of Greece's opponents.”




Greek Monitor of Human and Minority Rights

September - October 1995

(E.T. 14/10 p.11). We therefore read:
“British provocation inside the Parliament,
(...) extremely impudent anti-Greek attack”
(E.T. 13/20 p.8), “unprovoked British
‘bombing’ of our positions on our national
issues’ (AP. 13/10 p.10), “provocative
statements’ (ANTI 12/10), “provocative
points of view” (E.T. 1 12/10), “extremely
impudent and unprovoked British attack
against our country, and in particular, in-
side the Greek Parliament” (A.T. 13/10
p.6), “attack inside our home!” (ETH.
13/10 p.5), “Man, look who's talking!..
(Hey, Kid!.. Fetch a portion of ... a solution
‘Irish-style’ for the Skopje issue and an-
other ... ‘pure from the Faklands for
Tancu in the hope ... we settle our differ-
ences, quickly!.. O.K. boss??? Happy???)”
(A.T. 17/10 p.10), “They heard that... and
the gypsies barged in!” (A.T. 15/10 p.8).

Moreover, “they came ignorant, unin-
formed and provocative ‘the feather-
brained from Western Europe’, the English
‘drivers of the Turkish armored vehicles,
which divided Cyprus. They came, alleg-
edly sober, since they are ‘logical’, the
frenzied, in order to teach ‘realism’ to the
humble Bakan people of Athens’ (EL.
14/10 p.28), “British against Greece in a
demonstration of anti-Hellenism and igno-
rance” (K. 13/10 p.1) who “developed their
points of view and gave their orders with
the brutality of suzerains’ (R. 13/10 p.8)
“the three Tory MPs arrived with their
well-known phlegmatic little style (a mix-
ture of irony and haughtiness) in order to
express their anti-Greek sentiments’ (ETH.
13/10 p.5) since they “reciprocated our
hospitality with provocations” (Mega
12/10) and consequently they are asked
“Lords... GO HOME!” (A.T. 13/10 p.6).

However, the “incendiary statements’
(A.T. 13/10 p.6) “provoked rudely the
Greek MPs’ (E.T. 13/10 p.8) who after
“having al united, they ‘hammered’ their
foreign colleagues’ (N. 13/10 p.7) and
“held the British allegations in check ‘by

21

returning fire’”” (AP. 13/10 p.10), they an-
swered to “the dap in the face with a natu-
raly bipartisan fist” (E.-T. 15/10 p.28).
Thus, PASOK’s MP Th. Pangalos “cut the
ground from under the unprepared English
MPs feet” (EL. 13/10 p.64) by referring to
a “hypocritical attitude of Britain” (ET 1
12/10) since “Britain is a guarantor of the
isand and bears the responsibility for to-
day’s dituation - violation of the interna-
tiona law by Turkey” (N. 13/10 p.7). He
also asserted that “we like the Serbs. We
had the impression that we are on the right
side. Some people are trying to prove us
that we have to re-write history” (Mega
12/10). At the same time ND’s MP Ms. M.
Koutsikou maintained that “the use of the
term Macedonia by the neighboring country
is connected to the irredentist dispositions
of groups of people, who come even from
terrorist organizations, which develop theo-
ries that have nothing to do with History”
(ANT 12/10). Furthermore, “such an
[Albanian] minority does not exist. When
we were accepting Albanians, others were
throwing them into the... sea” (A.T 13/10
p.6). In this way, “our most-courteous
guests (...) got the answer they deserved
(...) and we enjoyed it very much...” (EC.T.
19/10 p.12).

Finally, ND’'s MP Eu. Haitidis called the
government to proceed with “actions of
protest, disapproval and demand for con-
crete refutation of the provocative asser-
tions” (AP. 14/10 p.10) and “to gather in-
formation through its diplomatic delega
tions who among these gentlemen or those
of other foreign state-run organizations and
media which develop anti-Greek, pro-
Turkish or pro-Skopjan propaganda own
real estate or other economic interests in
occupied Cyprus, Turkey and Skopje!”
(A.T. 14/10 p.7).

“We shouldn't raise hell with the British
MPs. Who showered abuse on us, in our
home... Besides, they are both English and
Tories, a letha combination. Most disa




Greek Monitor of Human and Minority Rights

September - October 1995

greeable from long time ago” (A. 15/10
p.8).

An incredible scare-mongering cam-
paign based on a non-existent NATO
scenario to partition Western Thrace

The meeting of the Minister to the Prime
Minister, Mr. Ant. Livanis with the Officid
Opposition Leader Mr. M. Evert in order
for the latter to “pass on a grave piece of
information on a national issue [which, in
spite of the publicity given to the meeting,
was not communicated to the general pub-
lic], excited imagination and strengthened
scenarios [related to] apprehensions about
dangerous developments’ (EL. 13/10 p.7).
Therefore, “Fears about provocation in
Thrace... (...) foreign secret services intend
to create a hot spot in Thrace and the tar-
get of a potential provocation will be the
dense Mudlim minority, which is aready
under mobilization under instructions from
the Turkish consulate in Komotini” (E.T.
13/10 p.10). Also, “the Turks are preparing
the conquest of the Patriarchate” (A.T.
13/10 p.1 title). The plan aso caled for a
generalized conflagration in the Greek-
Turkish relations caused by a controversy
about the successor of Mgr. lakovos,
whom the Turks will try to keep under
control” (A.T. 13/10 p.5). “The President
of ND, Mr. Evert, fears provocation. Deep
concern about Thrace” (E.T. 14/10 p.10).
“Thrace is the ‘target’, the message of
Evert. These estimations are strengthened
by two particularly important elements. The
first has to do with the tension, originating
in the conflict on the hours of teaching of
Greek as well as in the introduction of
‘specid subjects in the educationa pro-
gram of minority schools, which pro-
Ankara circles in Western Thrace attempt
to cultivate. (...) The second one concerns
the ban or the ‘advice’ made to the editor
of the extreme-right publication ‘Stohos
George Kapsalis and to the ‘notorious’ re-
tired Air Force Group Captain Thomas

22

Vrakas [who had thrown leaflets with na-
tionalistic content over Northern Epirus by
airplane] not to visit Xanthi today [14/10]”
(ETH. 14/10 p.5).

In addition, “Government afraid of provo-
cation in Thrace” (EL. 14/10 p.6),
“Scenarios of tension in Thrace” (R. 14/10
p.6), “Suspicious plans of the Turks” (AP.
14/10 p.1 title), “Suspicious plans about
Thrace” (AP. 14/10 p.7) and there are ref-
erences to “ potential moves of extremistsin
Thrace” (N. 14/10 p.8). PASOK’s MP Mr.
St. Papathemelis “pointed out that ‘nothing
is accidental’ (...) it is certain that Thrace
constitutes Turkey’s strategic target” (A.T.
14/10 p.7) while the opinion that “the na-
tional ‘secret’ was about the creation of
impressions [as] it is possible that the
[Livanis-Evert] meeting concerned domes-
tic affairs about which both sides would not
want anything to be known” (A. 14/10 p.2)
was set out. At the same time, broadcast
media referred to “probable organized pro-
vocations of extremist elements aiming at
the creation of tension in the areas of
Thrace inhabited manly by Mudims’
(Mega 13/10). According to the Deputy
Speaker of Parliament Mr. P. Sgouridis
“The area[Thrace] is not in danger because
the Thracians as well as the political forces
of the country are determined to defend it.
And aso the best-trained Fourth Army,
which is exactly where our comparative
advantage lies. if the Turks try to do any-
thing, it will be a twister for them” (Sky
14/10).

Then the information is given that “To
Vima' [‘reliable Sunday paper with the
largest circulation] publishes a story on a
plan in the form of a staff maneuver. (...) It
is substantially about a conflict scenario
which anticipates NATO’ s intervention and
amost exclusvely concerns  Western
Thrace. The solution which will be pro-
posed by the Alliance, and is no other but
the partial autonomy of Thrace, is also in-
cluded in the plan.” (ANT 14/10), as well




Greek Monitor of Human and Minority Rights

September - October 1995

as the estimation, in the same news bulletin,
of Howard University Professor N. Stavros
that “NATO has been transformed into a
lever of imposition of a new world order.
(...) It is highly alarming”. The information
is confirmed by the newspapers To Vima
and Apogevmatini on 15/10: “To Vima
reveals a most serious national issue which
the government is dready aware of.
NATO's plan for... Thrace's autonomy!
‘Conflict’ ‘exchange of populations and
‘mapping out of new borders. Maneuver
on paper without the participation of Greek
officers’ (V. 15/10 p.1 title). “The event
acquires (...) grave significance mainly for
three reasons: Firstly, NATO is not used to
carrying out, even on paper, maneuver of
theoretical interest only. Secondly, the
‘maneuver on paper coincided (?) with an
upheaval which is sustained ever since in
the minority element of Thrace (...) Thirdly,
the exclusion of Greek officers from the
exercise indicates that it is not merely about
an innocent as much as imaginative work-
ing hypothesis’ (V. 15/10 p.8). “ Suspicious
plans for Thrace. They seek upheavals
aming a autonomy” (A. 15/10 p.1 title)
“Suspicious plans for Thrace are being
elaborated by NATO and Turkey attempts
to exploit the opportunity in order to for-
ward its objectives’ (AP. 15/10 p.14).

Subsequently, it was argued that “We have
to be prepared not only to express our
wrath by ‘means of an open hand’ but also
to shatter and trample these deplorable ras-
cals, wherever they are, who think that they
are going to play games in Greece. No
more games. Greece will throw out of her
soil, of her area, any scum who wishes to
plot against her national independence and
honor” (statement of PASOK’s MP Mr. E.
Yannopoulos on ANTENNA 15/10).
“There must be a very strong Greek warn-
ing. The gentlemen of NATO are not enti-
tled to play games’ (statement of PASOK
MP Mr. St. Papathemelis on Mega 15/10).

23

It was heard however that, “I think it is an
exaggeration - let aone an irresponsibility -
of To Vima, to the extent that we all know
that these organizations, but also the su-
perpowers like the USA, and probably
Germany, make various hypothetical sce-
narios for eventual cases of crisis. (...) A lot
of the scenarios are not applied because
they form working hypotheses which func-
tion as case studies for scholars and military
or politicians’ (statement of Panteios Uni-
versity Professor Chr. Gidlouridis, Sky
15/10).

Even after the official NATO denia of the
existence of such plans and the exhortation
to “remember - because we blow up these
stories very much in Greece - that a few
years ago there were NATO scenarios
which forecast a military coup in Belgium,
a country which is the seat of NATO itself”
(Sky 16/10), the debate continued “We
cane from Asia Minor, we were given a
rough time and now the Americans wish to
bring us Turkey here? No!” “They are go-
ing to create a Bosnia, just as they have
done in Serbid’ (statements by inhabitants
of Thrace, ET 1 16/10). “What have we got
the rifles for? For our looks? | am sixty
nine years old and | am ready!” (statement
by an inhabitant of Thrace, ANTENNA
16/10). “I am afraid that Thrace and the
Aegean are in the next order of prioritiesin
the plans of the new order” (PASOK’s MP
Mr. M. Kapsis, Mega 16/10).

At the same time, there was talk about an
“ingdious stab in Thrace. NATO is playing
into the hands of Ankara.” (E.T. 16/10 p.1
title) “They would have lit the fire” (A.T.
16/10 p.1 title), “Turkish plan to provoke
upheaval in Western Thrace aready ap-
plied” (A.T. 16/10 p.13). “Attention! We
are being set up. An exercise of blackmail
about Thrace. NATO and the Turks con-
spire” (AP. 16/10 p.1 title). “So, did you
say that you just did a maneuver on paper?
Or on toilet paper? Ah, O.K. they said it
happened within the frame... of preventive




Greek Monitor of Human and Minority Rights

September - October 1995

strategy! As we say, preventive medicine
on acorpse” (EL. 16/10 p. 64); “A formula
of provocation” (N. 17/10 p.3); “We were
watching over the Bulgarians, Y ankees and
Dutchmen and Germans and French sprung
up. And we'd better walk out from this
filthy aliance of idiots (...) We have to do
something NOW. Because these scams are
not kidding!” (A.T. 17/10 p.14); “Blunt
‘war games by NATO. Multipurpose sus-
picious scenarios’ (R. 17/10 p.l),
“Unofficia war games about Thrace” (E.T.
17/10 p.11), “Games of Ottoman imagina-
tion. The ‘plan’ on a paraaNATO computer
was commissioned by Ankara’ (EL. 17/10
p.1 title), “The suspicious and impudent
NATO scenario is attributed to a political
and to a military planning” (AP. 17/10 p.7)
“Suspicious scenarios for Thrace were
hammered out behind the scenes by NATO
circles for the benefit of Turkey” (Mega
17/10). The nationalistic newspaper Stohos
(19/10 p.5) under the headline “This is the
truth about Thrace” presents titles of previ-
ous publications connected to Thrace.
Among others. “They granted ‘autonomy’
to Thrace” “CSCE monitors in our
Thrace”, “Thrace handed over to the
Turks’, “Western Thrace is a Turkish ter-
ritory”.

Furthermore, “NATO undermines Greece's
national independence” (R. 17/10 p.7).
“War prelude made in the USA. (...) There
is no smoke without fire. (...) It is obvious
that the American side envisages a stable
and powerful Turkey, able to play all these
roles that various strategic brains have
granted it from time to time” (EC.T. 19/10
p.5). According to the international rela-
tions and military affairs expert Mr. Th.
Drougos, the war games, because of the
fact that they come from Langley, Virginia,
from the CIA, and then pass through to
NATO where simulations are made, want
Thrace as the Eastern Savonia of the
South; that is just like the problem of Ser-
bia-Croatia, the problem of Greece-Turkey
should also exist. In addition they create

24

Thrace now like a situation for a cushion-
state, that is autonomy of the area and the
union of al Mudim populations in Greece-
Bulgaria-Turkey.” (On the talk-show “The
Time of Truth” ANTENNA 18/10). “The
whole expansionist strategy is based on
this: One day we will come to your rescue,
that is to carry out the second Attila in
Thrace, as the first Attila in Thrace took
place in 1923° (PASOK’s AP Mr. M.
Haradlambidis on the talk-show “Profile”,
Star Channel 19/10). “The planner of this
provocation could never have either con-
templated or imagined such a tremendous
success which is due to our irresponsibility
and ignorance of the problems’ (PASOK’s
MP Mr. G. Kapsis on the talk-show “The
Apple of Discord”, Mega 18/10).

Information connecting “NATO'’s scenario”
to a university lecture as well as publica-
tions referring to political expediencies and
party rivalries tend to give the issue a dif-
ferent dimension: “Scenarios about the
autonomy of Western Thrace were dis
cussed in a closed seminar in Napoali, Italy,
with the presence of NATO's South wing
commander, Admiral Clayton Smith. Their
instigator was the American professor Mi-
chael Roskin.” (ANTENNA 18/10), “The
scenario was... a seminar! (...) Stupidity
(the most lenient characterization) reaches
its zenith” (P. 19/10 p.8-9); “Universa fire
for the national blunder” (ETH. 19/10 p.4),
“New confrontation between government-
ND about Thrace” (K. 19/10 p.5),
“Massive fire against Evert” (N. 19/10 p.7),
“Andreas. ‘To Vima promotes Evert” (EL.
19/10 p.12), “Autonomy from... serious-
ness’ (A.T. 19/10 p.3) “They handed the
American scenario with a petty politica
reasoning. First they hushed up, then... they
‘leeked out’” (ET. 19/10 p.6)
“Irresponsible uproar about Thrace” (A.
17/10 p.1), “After he played with Thrace,
he leaked... the national secret to ‘To
Vima. ‘Evert the pusher” (ETH, 16/10
p.1 title), “Government and ND go on
playing hide-and-seek” (A. 19/10 p.5).




Greek Monitor of Human and Minority Rights

September - October 1995

“The scenario was bad, the actors were
worse and the director was the worst” (A.
22/10 p.2) “How Ekai and Arsenis care-
fully plan the disorientation of public opin-
ion. Shedding light to the greatest provo-
cation.” (ET. 22/10 p.4) “The industry
flourishes in the USA and NATO. War
scenarios all over the world.” (AP. 22/10
p.9), “All NATO's scenarios. From the un-
orthodox methods to operation plans’ (V.
22/10 p.1 title). “Last July NATO organ-
ized and financed a seminar on the ‘new
crisis hot spots'. Mr. Michagl Roskin, Vis-
iting Professor at Washington War College
and former cadre of the American intelli-
gence services is invited to take part in the
seminar. (..) During the seminar the
American expert will develop a‘scenario of
a Greek-Turkish conflict which totally un-
expectedly ended in a‘partial autonomy’ of
Western Thrace” (V. 22/10 p.4).

“Finaly, it is evident that the only ones who
got the best of the unsubstantiated scenario
debate on Thrace, which pestered the
country during the previous days, are the
professional scare-mongers of al kinds, the
supporters of ethnic cleansing in the area,
the ones who fire up barbarism” (EL. 21/10
p.27). “Never before, to the best of our
knowledge, was the question of Thrace
raised, let alone... the question of its parti-
tion!!! (..) Now EVERYONE taks
about... ‘the question of Thrace'!..” (P.
19/10 p.9) “That is a goal against our side.
We may never learn ‘whose fault it is” (N.
17/10 p.3). “With dl these that have taken
place in connection with this area of
Greece, [Thrace] could have demanded
partial - at least - autonomy in order not to
listen to the many follies of the Athenians,
who undertook to protect it from the ene-
mies (...) And al these, not even for a
handful of dollars, but only for a‘NATO's
scenario’ which was not worth even one
cent!” (K. 22/10 p.32).

25

The controversy about the Church of
Scientology and other ‘heresies

The references to the activities of the Greek
Center of Applied Philosophy (KEFE)
which represents the Church of Scientology
in Greece led a significant number of Greek
media to characterize KEFE as “a danger-
ous heresy” (ANTENNA 18/10), “New
‘masonry’ in Greece” (ETH. 18/10 p.1 ti-
tle), “school of murderers in downtown
Athens’ (AP. 22/10 p.1), “a dangerous
parareligion [from which] Greek children
are in danger” (AP. 22/10 p.6), “an organi-
zation of hallucinations (...) which enlists
mainly young recruits whom it exploits’
(ETH. 18/10 p.10), “a mystery organization
whose members cal it ‘religion’” (ETH.
21/10 p.12), “parareligious organization
‘Scientology’” (A.T. 19/10 p.16), “an or-
ganization which forces its members to cut
themselves loose from their families and
keeps them under tota control” (A.T.
19/10 p.16), “new Satans’ (ETH. 18/10

p.6).

In addition, Scientology is described as “an
international gang with money, sex and sui-
cides’ (ETH. 18/10 p.10), “a terrorist-
destructive organization which incites the...
extermination of every opponent” (AP.
22/10 p.6) “diabolic, its technique is dia-
bolic, its practice is medicaly, moraly and
socidly a grave threat to community
[according to] an Austrian government re-
port on Scientology” (ETH. 19/10 p.12).
“The Administrative Court of Hamburg, in
a recent verdict, regards the heresy of the
‘Scientology Church’ as a dangerous her-
esy for youth, society and democracy”
(ETH. 21/10 p.13), it is a “heresy and a
particularly dangerous one for the Ortho-
dox reality” (ANT 1 18/10), whereas the
people who belong to the organization are
“corrupted, bad and dangerous’ (AP. 22/10
p.6-7), who while “they used extensively
the electronic pages of Internet in order to
spread their heretical positions (...) they
now watch their propaganda being pulver-




Greek Monitor of Human and Minority Rights

September - October 1995

ized [as] the critics of the organization have
found (...) in the avenues of cyberspace an
expedient step towards fighting the organi-
zation” (E.T. 19/10 p.37).

The accusations against KEFE by former
members, relatives of those who belong to
the organization and representatives of the
Orthodox church have the place of honor in
media stories, while with regard to the in-
ternal methods and practices which are al-
legedly adopted by KEFE, we read about
“details of initiations reminiscent of the
Middle Ages’ (Mega 20/10): “Cry of de-
gpair for the lost children...” (ETH. 19/10
p.1), “The parents of the youth who be-
came members of the parareligious ‘ Church
of Scientology’ are in despair. Three of
them clamor in al directions: ‘Help! They
lead our children to suicide!” (ETH. 19/10
p.12) “The state must revoke KEFE's op-
erating license because it is not a charitable
society, so as to prevent our children from
being lost and families from breaking up”
an ex-member of the heresy “Church of
Scientology” stated to Ethnos (20/10
p.17). According to Father Alevizopoulos -
in charge of the Holy Synod's office for the
anti-heretic struggle (ETH. 21/10 p.13)-
“Scientology is widely known to various
researchers for its reverse ethics and its fas-
cist methods with which it attempts to ter-
rorize and neutralize everyone who will
dare criticize it objectively”. “The members
of KEFE have to endure trips in the past
with the use of pharmaceutical products
and also interrogations in dark rooms and
in speciadly prepared places of a well-
known hotel in Athens’ (Mega 20/10). “In
order for one to become clear, that is to
clean himsalf of ‘engrams’ (inscriptions), he
has to answer to the same questions for
hours. He is obliged to jog, have sauna,
swalow salty water... oil, metals and the
medicine ‘Sustaniacin’, which is on sale in
capsules of 500 mg. However, KEFE ad-
ministers to its members amounts which
reach up to 5,000 mg per day.” (AP. 22/10

p.7).

26

At the same time, there were reports about
documents that the Public Prosecutor Mr.
Angdlis, who investigated KEFE's activi-
ties, possessed and which were alegedly
related to the organization's activities:
“Even... pink envelopes in the Prosecutor’s
hands’ (ETH. 23/10 p.1). “The possibility
that the members of the parareligious or-
ganization “Church of Scientology” even
Spy out at the expense of Greece is investi-
gated by the Prosecutor [who] possesses a
‘hot’ document according to which the or-
ganization rewards one of its members (...)
because she ‘managed’ (...) to bring a se-
cret report of the Greek CIA to KEFE
(ETH. 20/10 p.16). Furthermore, after the
“invasion in... the lodge of hallucinations’
(ETH. 21/10 p.1 title), the “onslaught on...
the well of souls’ (ETH. 21/10 p.12) it en-
sued that “the members of KEFE pay an
ecclesiastical... tax, which they call ‘tithe
to the mother-organization of Scientology,
in the USA. In this way, valuable Greek
hard currency is exported illegally, while
the organization, which appears as a chari-
table society, evades taxes as well”. The
latest investigation conducted by the Prose-
cutor at KEFE (...) revealed that these
[heretical] groups [KEFE and other smilar
organizations| constitute special cartels to
coordinate their struggle and ‘silence’ any-
one who is critical of them” (K. 31/10 p.6).
“In a KEFE report to the headquarters in
the USA there is a paragraph in which it is
recorded: “Arrange for an article by
[journalist] Mr. B. Raphailidis on Mr.
Alevizopoulos in relation to the way that
the latter brain-washes and manipulates
parents’. Mr. Raphailidis flatly denied that
he has written an article against Father
Alevizopoulos in the newspaper Ethnos on
such order: “If the Scientologists did such a
thing, then | tell them that they are worse
scams than Alevizopoulos’ (ANT 1 21/10).
“When Father Alevizopoulos presented the
documents that the Prosecutor has, he dis-
closed that (...) the European Scientology
office of specia affairs has given an order
for this surveillance and that in the end the




Greek Monitor of Human and Minority Rights

September - October 1995

immediate objective is to intimidate and
defame him. Father Alevizopoulos main-
tained that [for this cause] the media and
known columnists, like Mr. Raphailidis, are
used. He aso pointed out that among the
organization’s objectives was the develop-
ment of a rivalry between the Jewish and
the Catholic communities’ (Sky 30/10).
“Father Alevizopoulos asserted that the
parareligious organizations, groups and
heresies, in order to achieve their aims, use
‘methods of secret services and totalitarian
regimes, like those of German nazism'”
(EL. 31/10 p.51).

“Youth, the target of four hundred here-
ses’ (ETH. 31/10 p.14). “Hundreds of
dangerous parareligious organizations
‘recruit’ youths. Destroy families. Organize
‘armies’. Threaten lives. Insult Greece,
moral principles, the Church. Apply insane
methods. Evade taxes. Operate without
license etc., etc. However, the Public
Prosecutor orders raids on three particu-
larly dangerous organizations (...) which
are terrorists of conscience. Raids against
the worst which is KEFE, against the
‘castle’ of the indescribable homeopath Sp.
Diamantidis and (...) on Krisna's den. (...)
The miscellaneous organizations cooperate
and probably form a cartel, aiming at dam-
aging the Church. (...) Are we unprotected
at the mercy of some ‘terrorists who sud-
denly emerge mighty and pulling the
strings? Who will apologize should a Greek
Socko Ashahara cast poisonous gas in
Omonia?..” (AP. 29/10 p.6-7). According
to Father Alevizopoulos “this threat will
continue to exist and as time goes by it will
increase, unless all responsible agencies as
well as the media unite in this holy army to
deliver our country from that danger” (A.T.
31/10 p.9).

27

Towards all aforementioned comments,
“The representatives of the center of Sci-
entology in Greece, in aletter to the media
refer to ‘danderous, fase references and
‘absolutely personal documents of our
members originating from a classified in-
vestigation which was suddenly leaked for
the press’ (E.T. 20/10 p.18). According to
letters of KEFE members, “it is inadmissi-
ble for you to say that, in Scientology,
drugs and pills are given, a practice that
Scientology is not only opposed to but it
also has special procedures for the disin-
toxication of individuals from them.”
“KEFE is an organization which helps peo-
ple. It has helped thousands of people,
anonymous as well as well-known ones.”
“Scientology has nothing - absolutely
nothing to do with masonry. It is a philoso-
phy open to all with well-known aims and
transparent function”.

Consequently, it is plausible to ask, as un-
fortunately very few journdists did: “Don’t
we have freedom and religious tolerance?
Since some people wish to do different
things from the average, it is their right. Let
them enjoy their lives.” (A.T. 23/10 p.55).
“Since [Scientology] functions at the level
of human consciousness, everyone has the
right to be himself and believe what he be-
lieves. In any case, the right to stupidity isa
human right” (statements of Mr.
Raphailidis on ANTENNA 21/10). “It is
probable that our unorthodox conduct is
activated once more towards the matters of
consciousness due to the intervention of the
unprincipled who believe that their own
consciousness is of excelent quality”
(ETH. 27/10 p.7).




Greek Monitor of Human and Minority Rights

September - October 1995

HUMAN RIGHTSPROBLEMSOF THE
MACEDONIAN MINORITY

INTERNATIONAL HEL SINKI
FEDERATION FOR HUMAN RIGHTS

PRESS RELEASE

Greeks Drop Charges Against Sidero-
poulos; New Charges Brought Against
Macedonian Minority Party

Vienna, 2 October 1995 On 26-27 Sep-
tember 1995, an IHF mission visited Flo-
rina, in Northwestern Greece, to monitor
the trial of Macedonian minority activist
Christos Sideropoulos and investigate the
problems of the Macedonian minority, es-
pecidly the sacking of the headquarters of
the minority paty Ranbow. Greek
authorities denied an entry visa to a dele-
gation member from the Helsinki Commit-
tee for Human Rights in the Republic of
Macedonia on grounds that a trial of a
Greek citizen does not necessitate the pres-
ence of foreign observers; such an attitude
is in direct violation of the OSCE Human
Dimension agreements to which Greeceis a
signatory. Moreover, the movements of the
three remaining members of the delegation
were followed by plainclothes state security
agents, as has happened in previous moni-
toring missions of |HF national committees.
With respect to the trial itself, the IHF wel-
comes the court’s decision to drop the
charges against Christos Sideropoulos as
inadmissible in accordance with the Greek
penal code, an argument that the IHF and
Greek Helsinki Monitor had repeatedly
made in the past. Christos Sideropoulos
had been charged for statements he made in
the 1990 Copenhagen CSCE meeting about
his Macedonian identity and discriminatory
trestment of ethnic Macedonians in Greece.
It is now the responsibility of the Greek
authorities to investigate the reason why an

28

inadmissible procedure was initiated against
a Greek citizen and take al necessary steps
to compensate him.

The IHF delegation also visited the offices
of the Macedonian minority party Rainbow,
which were set on fire and completely de-
stroyed on 14 September 1995. On the
previous day, the police, on the order of the
prosecutor, and later a group of people, led
by the city’s mayor, pulled down signs
which read Rainbow - Florina Committee
(in both Macedonian and Greek). The dele-
gation also observed hate speech slogans
(‘Out with the Slavs,” ‘Out with the Trai-
tors,” etc.) on many walls near the party’s
office, but also in one high school, which
were not erased, unlike other unrelated slo-
gans. Moreover, it gathered evidence that
these violent incidents were preceded by
inflammatory and defamatory public state-
ments by a number of Greek media, as well
as the local mainstream party committees.

The district’s public prosecutor pressed no
charges against anyone for these violent
incidents, but instead pressed charges
against the Rainbow leadership for incite-
ment to disturb the peace through dishar-
mony, through the use of the Macedonian
language and the Macedonian name of the
city. There was no condemnation of these
events by the government, the country’s
political parties and media - with afew rare
exceptions among the latter.

We note the context within which these
events took place. In the recent past, the
authorities had refused the necessary ac-
creditation to a Macedonian cultural asso-
ciation (the case is before the European
Commission of Human Rights); refused the
return of tens of thousands of Macedonian
political refugees who had fled the country




Greek Monitor of Human and Minority Rights

September - October 1995

during the civil war (although all Greek po-
litical refugees were allowed back) - these
people are also not allowed to visit Greece
even to attend family weddings or funerals,
revoked the citizenship of Macedonian ac-
tivists who are living abroad and have ac-
quired a second citizenship; disturbed Ma-
cedonian cultural festivals in which Mace-
donian songs were being sung; harassed
and prosecuted Macedonian activists as
well as Greek activists who spoke in favor
of the rights of the Macedonian minority;
and slandered Macedonian activists as for-
eign agents, traitors, etc.. Naturally, in such
conditions, there is neither any education
of, or in the Macedonian language, as
Greece refuses to treat the mother tongue
of the ethnic Macedonians, as well as the
larger group of assimilated or nearly as-
similated Macedonian speskers with a

29

Greek national consciousness, as a lan-
guage; it is considered to be an idiom, dif-
ferent from the literary Macedonian lan-
guage and heavily influenced by the Greek
language, and therefore not appropriate to
be taught.

The IHF welcomes the Interim Agreement
signed by Greece and Macedonia, and con-
siders it a maor step towards improving
relations between the two countries. It is
unfortunate, however, that at the very mo-
ment this agreement was being signed in
New York, the violent events against the
Rainbow party were taking place. It there-
fore cals upon the Greek authorities to
honor their signature on internationa
documents which calls for the recognition
of al minorities and the respect of their
rights.




